Σάββατο 16 Απριλίου 2011

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ

Εισαγωγή

Απαθανατίζουν με ένα κλικ κάθε στιγμή στο χρόνο και κρατούν για πάντα ζωντανές τις αναμνήσεις μας. Οι φωτογραφικές μηχανές είναι σήμερα ένας ολόκληρος κόσμος που έγινε προσιτός στο ευρύ κοινό χάρις σε ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας, που συνεχίζει να τον τροφοδοτεί με νέα μοντέλα και επιλογές τόσο για τους ερασιτέχνες, αρχάριους και προχωρημένους, όσο και τους επαγγελματίες φωτογράφους, ο κόσμος αυτός είναι σήμερα χωρισμένος σ’ αυτόν της κλασσικής φωτογραφίας και στον περισσότερο σύγχρονο, τον ψηφιακό, που για κάποιους απειλεί σοβαρά να αλλάξει το τοπίο με τα πλεονεκτήματα αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
Παρακάτω, θα εισχωρήσουμε στον κόσμο της φωτογραφίας εξετάζοντας τα στάδια της εξέλιξης της φωτογραφικής μηχανής, τα είδη της καθώς και τη λειτουργία καθενός από αυτά.












































Τρόπος λειτουργίας της

Η φωτογραφική μηχανή είναι ένα κοινό παράδειγμα οπτικού συστήματος. Ένα οπτικό σύστημα περιλαμβάνει μια πηγή φωτός, ένα μέσο ελέγχου του φωτός και κάποιο τρόπο καταγραφής της εικόνας.
Πιο συγκεκριμένα οι φωτογραφικές μηχανές χρησιμοποιούνται για να ελέγχουν και να καταγράφουν φως επάνω σε φίλμ. Όλες οι φωτογραφικές μηχανές έχουν ένα σώμα, ένα φακό και ένα φωτοφράκτη.Το σώμα είναι ένα φωτοστεγές «κουτί» που περιέχει το φίλμ στο οποίο θα καταγραφεί η εικόνα. Ο μόνος τρόπος για να μπεί φώς στο κουτί αυτό είναι δια του φακού. Ο φακός εστιάζει φώς. Σ’αυτή την περίπτωση εστιάζει φώς επάνω στο φίλμ. Ο φωτοφράκτης ή κλείστρο της φωτογραφικής μηχανής ανοίγει και κλέινει το άνοιγμα του φακού. Το φως μπορεί να μπεί στη φωτογραφική μηχανή μόνο όταν ο φωτοφράκτης είναι ανοικτός. Στην πιο απλή της μορφή, μια φωτογραφική μηχανή μπορεί να είναι ένα «κουτί» με μια οπή στο ένα άκρο και μια υποδοχή για την τοποθέτηση του φίλμ στο άλλο. Η οπή κατευθύνει το φως επάνω στο φίλμ και έτσι ενεργεί σαν φακός. Η δίαρκεια του χρόνου για την είσοδο του φωτός στη φωτογραφική μηχανή ελέγχεται από ένα κομμάτι χαρτόνι που επικολλάται στην οπή. Το χαρτόνι λειτουργεί σαν διάφραγμα. Αυτός ο τύπος φωτογραφικής μηχανής είναι γνωστός ως μηχανή σκοτεινού θαλάμου. Όσο πρωτόγονη και αν είναι αυτή η φωτογραφική μηχανή, μπορεί να ληφθούν ορισμένες ενδιαφέρουσες φωτογραφίες.


Είδη φωτογραφικών μηχανών

Φωτογραφικές μηχανές τύπου τηλεμέτρου

Οι φωτογραφικές μηχανές τύπου τηλεμέτρου έχουν δύο φακούς. Ο φωτογράφος κοιτάζει μέσα από τον απλό φακό τηλεμέτρου το αντικείμενο προς φωτογράφηση. Ένας διαφορετικός πολύπλοκος φακός εστιάζει την εικόνα στο φίλμ. Επειδή το αντικείμενο φαίνεται μέσω ενός φακού και φωτογραφίζεται μέσω άλλου, η εικόνα που θα προκύψει μπορεί να μην είναι αυτό που βλέπει ο φωτογράφος. Αυτό συμβαίνει συχνά όταν φωτογραφίζουμε από μικρή απόσταση.
Ορισμένες φθηνές φωτογραφικές μηχανές τηλεμέτρου παίρνουν
καλές φωτογραφίες. Αυτέ έχουν απλούς φακούς, που είναι μόνιμα
ενσωματωμένοι στη φωτογραφική μηχανη. Ορισμένες είναι μικρές και χρησιμοποιούν φίλμ σε μικρά μεγέθη. Προτιμώνται για στιγμιαίες φωτογραφίες, αφού είναι συχνά ελαφρές και εύκολες στη χρήση τους.
Πιο ακριβές μηχανές τηλεμέτρου μπορεί να έχουν εναλλασσόμενους φακούς, αυτόματη εστίαση και έλεγχο του χρόνου εκθέσεως στο φώς, ενσωματωμένο φλάς και μηχανισμό περιστροφής του φίλμ. Χρησιμοποιούν φίλμ 35mm και μπορούν να δώσουν καλές φωτογραφίες υπό ποικίλες συνθήκες. Προτιμώνται πολύ από τους καταναλωτές γιατί είναι εύκολες στη χρήση.






Διοπτική φωτογραφική μηχανή ρεφλέξ

Όπως η φωτογραφική μηχανή τηλεμέτρου, έτσι και η διοπτική μηχανή ρεφλέξ έχει δύο φακούς. Με τον ένα στοχεύει το αντικείμενο και με τον άλλο εστιάζει το φως στο φίλμ. Ο φακός σκοπεύσεως του αντικειμένου είναι στο επάνω μέρος της φωτογραφικής μηχανής και ο φωτογράφος κοιτάζει κάτω, προς αυτόν. Ο όρος ρεφλέξ σημαίνει ότι υπάρχει ένας καθρέπτης μέσα στη μηχανή που ανακλά την εικόνα του αντικειμένου προς τα πάνω, προς το μάτι του φωτογράφου.
Οι διοπτικές φωτογραφικές μηχανές ρεφλέξ είναι μεγαλύτερες από τις μηχανές τηλεμέτρου. Χρησιμοποιούν φίλμ μεγαλύτερου μεγέθους και μπορούν να παράγουν θαυμάσιες φωτογραφίες. Όμως είναι βαριές και ακριβές. Συνεπώς χρησιμοποιούνται γενικά από επαγγελματίες και απαιτητικούς ερασιτέχνες φωτογράφους.





Φωτογραφικές μηχανές απ’ ευθείας σκοπεύσεως

Οι φωτογραφικές μηχανές απ’ ευθείας σκοπεύσεως είναι οι μεγαλύτερες από όλες. Μοιάζουν με ακορντεόν, επειδή ο φακός είναι προσαρμοσμένος στο πίσω μέρος της φωτογραφικής μηχανής με μια φυσούνα που διπλώνει. Λόγω του μεγέθους, οι φωτογραφικές μηχανές απ’ ευθείας σκοπεύσεως είναι προσαρμοσμένες σε μια βάση με τρία πόδια που λέγεται τρίποδο.
Αντίθετα με τις μικρότερες φωτογραφικές μηχανές, η φωτογραφική μηχανή απ’ ευθείας σκοπεύσεως χρησιμοποιεί ένα φύλλο φίλμ για κάθε φωτογράφηση. Τα φύλλα μπορεί να είναι 10 επί 13cm ή 20 επί 25 cm ή ακόμη μεγαλύτερα. Φίλμ του μεγέθους αυτού δίνουν φωτογραφίες ευκρινείς στις λεπτομέρειες. Όταν μεγεθύνονται τα αρνητικά, για να εμφανισθεί μια φωτογραφία, μεγεθύνονται επίσης οι ατέλειες του φίλμ. Οι φωτογραφίες δεν είναι ευκρινείς ή είναι λίγο θολές. Επειδή τα αρνητικά που παράγονται από μια μηχανή απ’ ευθείας σκοπεύσεως είναι αρχικώς μεγάλα, δεν χρειάζεται να μεγεθυνθούν τόσο πολύ, για να παραχθεί η φωτογραφία. Συνεπώς οι φωτογραφίες που λαμβάνονται με μια τέτοια μηχανή είναι πολύ ευκρινείς στις λεπτομέρειες. Αυτό είναι πλεονέκτημα της συγκεκριμένης φωτογραφικής μηχανής.
Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι η ικανότητα της να εστιάζει με ακρίβεια και σε αρκετό βάθος ένα θέμα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο φακός και το σύστημα που κρατά το φίλμ μπορούν να πάρουν κλίση, για να αλλάξουν την προοπτική. Ο φωτογράφος έχει πολλά περιθώρια ελέγχου.





Μονοοπτικές μηχανές ρεφλέξ

Η μονοοπτική μηχανή ρεφλέξ μεταφέρεται εύκολα και έχει τη δυνατότητα να βγάζει θαυμάσιες φωτογραφίες. Επι πλέον, προσφέρεται σε ένα μεγάλο φάσμα μοντέλων και διατίθεται συλλογή από συμπληρωματικά εξαρτήματα.
Μονοοπτικό ρεφλέξ σημαίνει ότι η σκόπευση και η λήψη φωτογραφίας γίνονται μέσω ενός απλού φακού. Υπάρχει ένας καθρέπτης μέσα στην μηχανή που ανακλά την εικόνα σε ένα πρίσμα με πέντε πλευρές. Το πρίσμα ανακλά την εικόνα σε αυτόν που σκοπεύει το προς φωτογράφηση αντικείμενο. Ο καθρέπτης ανυψώνεται ελαφρά εκτός της διαδρομής της οπτικής ακτίνας, όταν ο φωτογράφος ανοίγει για τη λήψη της φωτογραφίας. Το βασικό πλεονέκτημα από την χρήση του κύριου φακού για σκόπευση είναι ότι αυτό που βλέπεις είναι αυτό που θα φωτογραφήσεις. Αυτό που βλέπεις μέσω της διόδου σκοπεύσεως του αντικειμένου είναι αυτό που θα εμφανισθεί στο εργαστήριο.
Γενικά οι μονοοπτικές φωτογραφικές μηχανές ρεφλέξ διαθέτουν εναλλασσόμενους φακούς. Μπορείς να αφαιρέσεις γρήγορα ένα φακό από το σώμα της φωτογραφικής μηχανής και να τον αντικαταστήσεις με έναν άλλο. Η χρήση διαφορετικών φακών σου επιτρέπει να φωτογραφίζεις αντικείμενα από πολύ κοντά και από πολύ μακριά.
Οι φωτογραφικές μηχανές SLR των 35mm μπορεί να είναι χειροκίνητες, αυτόματες ή και τα δύο. Για τον χειροκίνητο τρόπο, η έκθεση πρέπει να ρυθμίζεται κάθε φορά που γίνεται η φωτογράφηση. Εκφωτίσεις γίνονται αυτόματα στις αυτοματοποιημένες μηχανές. Ορισμένες φωτογραφικές μηχανές των 35mm αυτόματου τύπου μπορούν επίσης να ρυθμιστούν με το χέρι.
Υπάρχει ακόμη μια φωτογραφική μηχανή SLR 2 ¼ ιντσών. Αυτή είναι σε μεγάλο βαθμό όμοια με την SLR των 35mm, εκτός από το γεγονός ότι είναι μεγαλύτερη. Τα μεγάλα αρνητικά που παράγει έχουν ως αποτέλεσμα φωτογραφίες με ευκρινείς λεπτομέρειες. Το χαρακτηριστικό αυτό καθιστά αυτήν τη φωτογραφική μηχανή προτιμητέα από τους επαγγελματίες φωτογράφους. Όμως η SLR των 2 ¼ ιντσών γενικά κοστίζει περισσότερο από όσα μπορούν να διαθέσουν οι ερασιτέχνες.








Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
Τι ακριβώς είναι μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή;

Ο οπτικός σχεδιασμός και η λειτουργία μίας ψηφιακής μηχανής κατά την αποτύπωση της εικόνας είναι πανομοιότυπος με αυτήν μίας "αναλογικής" μηχανής που χρησιμοποιεί κοινό "χημικό" film. Απλά στην θέση του film χρησιμοποιείτε ένας φωτοευαίσθητος αισθητήρας με βασικό υλικό κατασκευής την σιλικόνη. Ο αισθητήρας αυτός μπορεί να αποτελείτε από έναν μεγάλο αριθμό εικονοστοιχείων - pixels. Κάθε εικονοστοιχείο μπορεί να καταγράψει πληροφορίες γύρω από την ποιότητα του εισερχόμενου προς αυτό φωτός, δηλαδή τόνο, ένταση και απόχρωση. Η ποιότητα αυτή του φωτός αποδίδεται τάση προς τα ηλεκτρονικά κυκλώματα της μηχανής, και έτσι οι ξεχωριστές πληροφορίες από κάθε pixel συνθέτουν την πλήρη εικόνα.
Προφανώς, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των εικονοστοιχείων του αισθητήρα που ενσωματώνει μία μηχανή, τόσο περισσότερες πληροφορίες άρα και λεπτομέρεια μπορεί να αποδώσει σε κάθε φωτογραφία της αυτή. Για το λόγο αυτό και οι περισσότερες μηχανές κατηγοριοποιούνται με βάση τον αριθμό των εινονοστοιχείων του αισθητήρα τους, και συγκεκριμένα με ένα πολλαπλάσιο του pixel, το Megapixel (MP) που αντιστοιχεί σε 2 στην 10άτη (2^10)ή περίπου 1.000.000 pixels.
Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές διαθέτουν ενσωματωμένη έγχρωμη οθόνη υγρού κρυστάλλου έτσι ώστε ο φωτογράφος να μπορεί να βλέπει τα αποτελέσματα άμεσα και αν δεν τον ικανοποιούν να σβήνει αμέσως τη φωτογραφία αποφεύγοντας τη σπατάλη μνήμης.
Οι φωτογραφίες που θα μείνουν στη μνήμη, μπορούν αργότερα με τη σύνδεση της μηχανής στον υπολογιστή σας να μεταφερθούν γρήγορα στο σκληρό σας δίσκο απ' όπου μπορούν να σταλούν μέσω e-mail ή να χρησιμοποιηθούν σε ηλεκτρονικά άλμπουμ και δικτυακές σελίδες.
Αποτυπώνοντας ψηφιακά.
Η βασική αρχή λειτουργίας μίας ψηφιακής μηχανής, είναι παρόμοια και σε πλήρη αντιστοιχία με αυτήν της συμβατικής μηχανής: το φως συγκεντρώνεται μέσω του φακού και οδηγείτε μέσω ενός σκοτεινού θαλάμου σε μία φωτοευαίσθητη επιφάνεια. Στην συμβατική φωτογραφία αυτή θα είναι το χημικό film που όλοι γνωρίζουμε, ενώ στην ψηφιακή φωτογραφία είναι ένας αισθητήρας σιλικόνης (CCD/CMOS). Ο αισθητήρας "συλλαμβάνει" το φως το οποίο και αναλύει στο φάσμα RGB και το παραγόμενο αναλογικό σήμα μεταφέρεται σε έναν μετατροπέα αναλογικού σήματος σε ψηφιακή πληροφορία (ACD - Analog to Digital Converter). Στην συνέχεια το ψηφιακό σήμα επεξεργάζεται από τον κεντρικό επεξεργαστή DSP (Digital Signal Prossesor) της μηχανής, όπου συμπιέζεται και οδηγείται στην προσωρινή μνήμη (Buffer) της μηχανής πριν περάσει στην μονάδα αποθήκευσης.
Ανάλογα με το μέγεθος του Buffer αλλά και την επεξεργαστική ισχύ του DSP, καθορίζεται και η δυνατότητα για λήψη πολλών διαδοχικών καρέ από την μηχανή, αφού οι σημερινές κάρτες μνήμης που χρησιμοποιούνται από τις μηχανές είναι πολύ αργές για να καταφέρουν να αποθηκεύσουν πολλές εικόνες υψηλής ανάλυσης σε ικανοποιητικά μικρό χρόνο.
Στην συνέχεια η φωτογραφία μπορεί να μεταφερθεί σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για περαιτέρω επεξεργασία ή εκτύπωση, ή να περάσει σε ένα κατάλληλο ψηφιακό minilab ή εκτυπωτή με δυνατότητα ανάγνωσης καρτών μνήμης.
Φυσικά ότι δεν μας αρέσει μπορεί να διαγραφεί από τις μονάδες αποθήκευσης, χωρίς κανένα επιπλέον κόστος, αφού πέρα της αρχικής επένδυσης μία ψηφιακή μηχανή μπορεί υπό προϋποθέσεις να μην μας κοστίζει τίποτα στην λειτουργία της, πέρα από μπαταρίες, ή για την ακρίβεια σε ενέργεια των επαναφορτιζόμενων μπαταριών που κατά κανόνα χρησιμοποιούνται.
























Φακοί

Ίσως το πιο σημαντικό τμήμα μιας φωτογραφικής μηχανής είναι ο φακός. Όσο καλύτερος είναι ο φακός, τόσο καλύτερη είναι η φωτογραφική μηχανή. Παρά το γεγονός ότι οι φακοι μπορουν να κατασκευασθούν από πλαστικό, οι πιο ακριβές έχουν συνήθως φακούς από γυαλί.
Πολλές φωτογραφικές μηχανές έχουν σχεδιασθεί έτσι ώστε οι φακοί να μπορούν να αλλάξουν πολύ εύκολα. Ορισμένοι τύποι φακών κοχλιώνονται στη φωτογραφική μηχανή ενώ άλλοι αφαιρουνται και τοποθετούνται με συστροφή.
Οι φακοί διαφέρουν ως προς το μήκος της εστιακής αποστάσεως. Η εστιακή απόσταση ενός φακού είναι η απόσταση μεταξύ του κέντρου του φακού και του φίλμ, όταν ο φακός έχει εστιαστεί στο άπειρο. Όσο μεγαλύτερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο περισσότερο ο φακός μεγεθύνει ότι βλέπει. Όμως το οπτικό πεδίο, η περιοχή που βλέπει, είναι μικρότερο. Όσο μικρότερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο μικρότερο εμφανίζεται το αντικείμενο. Όμως είναι μεγαλύτερο το οπτικό πεδίο.

Τύποι φακών

Πολλοί φακοί έχουν σταθερές εστιακές αποστάσεις. Αυτοί οι φακοί είναι είτε κανονικοί είτε βραχείας αποστάσεως είτε μακράς αποστάσεως. Ένας κανονικός φακός βλέπει περίπου ότι βλέπει και το ανθρώπινο μάτι. Έχει εστιακή απόσταση που είναι περίπου ίση με το μήκος της διαγωνίου ενός αρνητικού που παράγεται με την ίδια φωτογραφική μηχανή. Για παράδειγμα ένας κανονικός φακός για μια μηχανή 35mm έχει συνήθως εστιακή απόσταση 50mm.
Οι φακοί βραχείας αποστάσεως όπως δηλώνει το όνομά τους, έχουν εστιακή απόσταση μικρότερη από τους κανονικούς φακούς. Τείνουν να έχουν ένα ευρύτερο οπτικό πεδίο. Για αυτό είναι γνωστοί ως ευρυγώνιοι φακοί . Ενδείκνυται η χρήση τους όταν δεν μπορείς να σταθείς αρκετά μακριά από το αντικείμενο, για να το φωτογραφήσεις ολόκληρο με έναν κανονικό φακό. Ένας φακός βραχείας αποστάσεως για ειδικές περιπτώσεις είναι ο υπερευρυγώνιος φακός γνωστός ως «μάτι ψαριού». Ο φακός αυτός έχει οπτικό πεδίο 180 μοίρες. Αυτό είναι ακόμη ευρύτερο από το οπτικό πεδίο του ανθρώπινου ματιού. Όμως παράγει μια διαστρεβλωμένη εικόνα.
Οι φακοί μακράς αποστάσεως αναφέρονται ορισμένες φορές ως τηλεφακοί και με αυτούς τα αντικείμενα που είναι μακριά εμφανίζονται κοντύτερα. Μεγεθύνουν τα αντικείμενα που είναι μακριά από την φωτογραφική μηχανή όπως είναι οι διόπτρες. Ταυτόχρονα όμως περιορίζουν το οπτικό πεδίο. Οι φακοί μακράς αποστάσεως είναι πολύ χρήσιμοι, για να φωτογραφίζονται αντικείμενα από απόσταση. Για παράδειγμα, αν θέλεις να φωτογραφήσεις φάσεις από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα, ένας φακός μακράς αποστάσεως θα ήταν μια καλή επιλογή.
Αντίθετα με τους φακούς με σταθερές εστιακές αποστάσεις, οι φακοί μεταβαλλόμενης εστιακής αποστάσεως επιτρέπουν στο φωτογράφο να αλλάζει την εστιακή απόσταση αναλόγως των περιστάσεων. Περιστρέφοντας το εξωτερικό μέρος του φακού, ο φωτογράφος μπορεί να αλλάξει την εστιακή απόσταση από βραχεία σε μακρά. Ένα αντικείμενο που βρίσκεται μακριά εστιάζεται σταδιακά και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι φακοί αυτοί είναι γνωστοί ως φακοί μεταβαλλόμενης εστιακής αποστάσεως.
Ειδικοί φακοί είναι επίσης διαθέσιμοι για τη φωτογράφηση πολύ μικρών αντικειμένων από πολύ κοντά. Αυτοί οι φακοί κοντινής εστιάσεως ή φακοί μάκρο σου επιτρέπουν να φωτογραφίζεις κάτι που είναι τόσο μικρό όσο ένα μυρμήγκι κατά τρόπο ώστε να φαίνεται μεγαλύτερο από μια μπάλα ποδοσφαίρου.
Υπάρχουν επίσης οι σωλήνες επεκτάσεως οι οποίοι είναι κούφιοι σωλήνες που τοποθετούνται μεταξύ του σώματος της φωτογραφικής μηχανής και του φακού. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτοί για φωτογραφίες κοντινής αποστάσεως και κοστίζουν πολύ λιγότερο από ένα φακό μάκρο.







Φακός και Εστιακή Απόσταση

Ένας φακός φωτογραφικής συλλέγει το φως και το εστιάζει στον αισθητήρα. Πολλές ψηφιακές μηχανές χρησιμοποιούν τεχνικές αυτόματης εστίασης.
Η σημαντική διαφορά μεταξύ των φακών μιας ψηφιακής μηχανής και μιας 35 mm είναι η εστιακή απόσταση. Η εστιακή απόσταση καθορίζεται από το τμήμα μεταξύ του φακού και της επιφάνειας του αισθητήρα. Μάθατε στο τμήμα των τεχνικών λεπτομερειών οτί η επιφάνεια έκθεσης ενός φιλμ φωτογραφικού είναι μεγαλύτερη από την επιφάνεια ενός CCD αισθητήρα. Στην πραγματικότητα ένας τυπικός ψηφιακός αισθητήρας των 1.3 mega-pixel αντιστοιχεί στο ένα έκτο των γραμμικών διαστάσεων ενός φιλμ. Για να προβάλλουμε λοιπόν την εικόνα σε έναν μικρότερο αισθητήρα είναι απαραίτητο να περιορίσουμε την εστιακή απόσταση κατά την ίδια αναλογία.
Η εστιακή απόσταση είναι επίσης καθοριστική για να υπολογίζουμε με πόση μεγέθυνση βλέπουμε κοιτώντας μέσα από την φωτογραφική. Σε μια φωτογραφική μηχανή 35 mm ένας φακός 50 mm δίνει μια φυσική όψη του θέματος. Όσο αυξάνουμε την εστιακή απόσταση παίρνουμε μεγαλύτερες μεγεθύνσεις και φυσικά τα αντικείμενα εμφανίζονται πιο κοντά μας. Μειώνοντας την εστιακή απόσταση τα αντικείμενα δείχνουν να απομακρύνονται ολοένα όμως μπορείτε να καταγράψετε μεγαλύτερο εύρος εικόνας με τη μηχανή σας.
Καθώς πολλοί φωτογράφοι που χρησιμοποιούν φωτογραφικές μηχανές βασισμένες σε φιλμ είναι συνηθισμένοι στην εστιακή απόσταση που προβάλλει μια εικόνα σε 35 mm φιλμ οι ψηφιακές μηχανές διαφημίζουν τις εστιακές τους αποστάσεις ως ισοδύναμες των 35 mm. Αυτή η πληροφορία είναι πολύ σημαντική. Στον πίνακα παρακάτω μπορείτε να διαπιστώσετε τις αντιστοιχίες μεταξύ των εστιακών αποστάσεων μιας τυπικής ψηφιακής μηχανής 1.3 mega-pixel και μιας 35 mm.

Εστιακές αποστάσεις μιας τυπικής ψηφιακής μηχανής 1.3 mega-pixel Iσοδυναμία 35 mm Όψη Τυπικές χρήσεις
5.4 mm 35 mm Τα αντικείμενα δείχνουν μικρότερα και πιο μακρινά Ευρυγώνιες λήψεις, τοπία, μεγάλα κτίρια, ομάδες ανθρώπων
7.7 mm 50 mm Τα αντικείμενα δείχνουν στην ίδια απόσταση που βλέπουν και τα μάτια σας Απλές λήψεις ανθρώπων και αντικειμένων
16.2 mm 105 mm Τα αντικείμενα μεγεθύνονται και δείχνουν πιο κοντινά Τηλεφωτογραφίες, κοντινά πλάνα

Οπτικό Zoom εναντίον Ψηφιακού Zoom

Σε γενικές γραμμές φακός Zoom μπορεί να χαρακταριστεί οποιοσδήποτε φακός με μεταβλητή εστιακή απόσταση. Ο όρος Zoom δεν σημαίνει πάντα κοντινό πλάνο. Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε στο παραπάνω διάγραμμα η φυσιολογική όψη προκύπτει στα 7.7 mm. Μπορείτε να κάνετε zoom out για ένα ευρυγώνιο πλάνο του κόσμου ή zoom in για μια κοντινότερη προσέγγιση του κόσμου γύρω σας. Οι ψηφιακές φωτογραφικές μπορούν να έχουν οπτικό Zoom, ψηφιακό Zoom ή και τα δύο.

Ένα οπτικό Zoom στην πραγματικότητα αλλάζει την εστιακή απόσταση του φακού. Ως αποτέλεσμα η εικόνα μεγεθύνεται από τον φακό. Με μεγαλύτερη μεγέθυνση το φως διαμοιράζεται σε όλη την επιφάνεια του αισθητήρα CCD και όλα τα pixels του μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Σκεφθείτε το οπτικό Zoom ως ένα πραγματικό Zoom που βελτιώνει την ποιότητα των εικόνων.

Το ψηφιακό Zoom είναι ένα κόλπο των υπολογιστών που μεγεθύνει ένα μέρος από τις πληροφορίες που βρίσκουν τον αισθητήρα. Ας υποθέσουμε πως φωτογραφίζεται μια εικόνα με ψηφιακό Zoom 2X. Η μηχανή θα χρησιμοποιήσει τα μισά από τα pixels στο κέντρο του αισθητήρα και θα αγνοήσει τα υπόλοιπα pixels. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιήσει interpolation τεχνικές ώστε να προσθέσει τις λεπτομέρειες της φωτογραφίας. Παρότι φαίνεται να φωτογραφίζετε την εικόνα με μεγέθυνση, στην ουσία εφόσον πάρετε δίχως Zoom το θέμα και το επεκτείνετε μέσω ενός προγράμματος στον υπολογιστή σας τα αποτελέσματα θα είναι ίδια.

Σύνοψη

Αν φθάσατε μέχρι εδώ έχετε μάλλον μάθει αρκετά σχετικά με τις ψηφιακές φωτογραφικές. Ας δούμε λοιπόν τον τρόπο λειτουργίας τους σε μια υποτιθέμενη χρήση μιας μηχανής.

Στοχεύστε με τη μηχανή το θέμα σας και ρυθμίστε το οπτικό zoom για να το μεγενθύνετε όσο εσείς θέλετε.
Πιέστε ελαφρά το πλήκτρο ανοίγματος του κλείστρου.
Η μηχανή αυτόματα εστιάζει στο θέμα σας και παίρνει τις ενδείξεις του φωτός.
Η φωτογραφική μηχανή ρυθμίζει το διάφραγμα του φακού και την ταχύτητα του κλείστρου για την πλέον ισορροπημένη έκθεση στο φως.
Πατήστε κανονικά το πλήκτρο ανοίγματος κλείστρου, σε όλη τη διαδρομή του.
Ο αισθητήρας CCD επανέρχεται σε κατάσταση αναμονής λειτουργίας και κατόπιν εκτίθεται στο φως το χρόνο που το κλείστρο παραμένει ανοιχτό, σχηματίζοντας ηλεκτρικό φορτίο.
Ο αναλογικο-ψηφιακός μετατροπέας μετρά το φορτίο και το μεταφράζει σε ψηφιακό σήμα τέτοιο ώστε να αντιπροσωπεύει τις τιμές του φορτίου για κάθε pixel της εικόνας.
Ο επεξεργαστής μετατρέπει τις πληροφορίες των pixels σε στοιχεία χρώματος ώστε να αποδώσει φυσικά την αναπαράσταση του θέματος.
Ο επεξεργαστής συμπιέζει με βάση ένα δεδομένο πρωτόκολλο τις ψηφιακές πληροφορίες.
Οι πληροφορίες αποθηκεύονται σε μια μορφή ψηφιακής συσκευής.
Η εικόνα μεταφέρεται σε έναν υπολογιστή ή εκτυπωτή.
Η εικόνα μπορεί να επικολληθεί σε ένα e-mail ή να εκτεθεί σε σελίδα του διαδικτύο



Εκτύπωση φωτογραφίας

Η αποτύπωση του ειδώλου ενός αντικειμένου πάνω στο ειδικό χαρτί της φωτογραφίας: με τη βοήθεια της φωτογραφικής μηχανής σχηματίζεται καθαρό είδωλο ενός αντικειμένου πάνω σε μια γυάλινη πλάκα που έχει επικαλυφθεί με λεπτό στρώμα γαλακτώματος ζελατίνης και βρωμιούχου αργύρου. Η ευαίσθητη πλάκα φυλάγεται σε σκοτεινό χώρο. Η όλη κατεργασία γίνεται μέσα σε σκοτεινό θάλαμο με κόκκινο φως, γιατί μόνο αυτό δεν προσβάλλει την πλάκα, ενώ οι άλλες ακτινοβολίες του λευκού φωτός και κυρίως οι κυανές και οι ιώδεις διαταράσσουν τη δομή των μορίων του βρωμιούχου αργύρου.

α)Αρνητικό είδωλο. Αφήνουμε να σχηματιστεί πάνω στην ευαίσθητη πλάκα και για λίγο χρονικό διάστημα μόνο το πραγματικό είδωλο του αντικειμένου. Το χρονικό διάστημα που εκτίθεται η ευαίσθητη πλάκα στο φως εξαρτάται από την ευαισθησία της πλάκας, το φωτισμό και το φακό της μηχανής. Αν τώρα βυθίσουμε την πλάκα σε αναγωγικό διάλυμα, ο βρωμιούχος άργυρος αποσυντίθεται σε όλα εκείνα τα σημεία της πλάκας που έπεσε το φως. Σε αυτά τα σημεία αποτίθεται τότε μέλας αδιαφανής άργυρος. Η κατεργασία αυτή ονομάζεται εμφάνιση. Μετά η πλάκα βυθίζεται σε διάλυμα υποθειώδους νατρίου, το οποίο διαλύει το μη αναχθέντα βρωμιούχο άργυρο. Αυτός βρίσκεται στα σημεία της πλάκας όπου δεν έπεσε φως. Αυτή η κατεργασία λέγεται στερέωση. Έτσι πάνω στην πλάκα αποτυπώνεται το αρνητικό είδωλο του αντικειμένου. Τα αδιαφανή μέρη του ειδώλου αυτού αντιστοιχούν στα φωτεινά μέρη του αντικειμένου και αντίστροφα τα διαφανή μέρη του ειδώλου αντιστοιχούν στα σκοτεινά μέρη του αντικειμένου.

β)θετικό είδωλο. Η πλάκα πάνω στην οποία αποτυπώθηκε το αρνητικό είδωλο τοποθετείται πάνω στο φωτογραφικό χαρτί. Αυτό είναι ένα φύλλο χαρτιού του οποίου η μια επιφάνεια έχει καλυφθει με στρώμα φωτοπαθούς ένωσης. Η πλάκα με το χαρτί βρισκόμενο κάτω από αυτή εκτίθεται στο ηλιακό φως ή στο φως ισχυρής πηγής. Αυτό περνά από τα διαφανή μέρη του αρνητικού ειδώλου και προσβάλλει το φωτοπαθές στρώμα του χαρτιού. Μετά την εμφάνιση και τη στερέωση πάνω στο χαρτί παίρνεται η θετική εικόνα του αντικειμένου.
Η συνηθισμένη φωτογραφική πλάκα προσβάλλεται μόνο από τις ιώδεις, τις πράσινες και τις κυανές ακτινοβολίες. Υπάρχουν όμως και οι ορθοχρωματικές πλάκες που είναι ευαίσθητες σε όλες τις ακτινοβολίες, από την ιώδη μέχρι την κίτρινη. Επίσης υπάρχουν και οι παγχρωματικές πλάκες, που είναι ευαίσθητες σε όλες σχεδόν τις ακτινοβολίες του λευκού φωτός. Έχει αποδειχθεί πειραματικά ότι μπορούμε να πάρουμε όλα τα χρώματα αν προστεθούν με κατάλληλη αναλογία τρεις μόνο ακτινοβολίες; Η κόκκινη, η πράσινη και η κυανή. Οι ακτινοβολίες αυτές λέγονται πρωτεύουσες και πάνω σε αυτό το συμπέρασμα στηρίζεται η έγχρωμη φωτογραφία.




Λεξικό φωτογραφικών όρων

B, Bulb Ρύθμιση που κρατά το φωτοφράκτη ανοικτό όσο είναι πατημένο το κλείστρο. Χρήσιμη στη φωτογραφία τη νύκτα.
Bracketing Τεχνική κατά την οποία αντί για μία, πραγματοποιούμε μια σειρά λήψεων (τρεις ή πέντε) με ακριβώς το ίδιο κάδρο. Τα καρέ αυτά διαφέρουν από την κεντρική λήψη ως προς την έκθεση, αποκλείοντας κατά βήματα του 1/2 ή 1 stop κλπ. Παράδειγμα: βασική μέτρηση 1/250" με f/8, bracketing σε βήματα του 1 stop 1/250" f/5.6 και f/11. Η τεχνική αυτή αποτελεί μια από τις πιο προσφιλείς ασφαλιστικές δικλείδες για το φωτογράφο που θέλει άψογα αποτελέσματα ιδιαίτερα αν δουλεύει με slides. Το Autobracketing περιέχεται σε λίγες σοβαρές ρεφλέξ 35mm. Με τον αυτοματισμό αυτό απλώς επιλέγουμε την απόκλιση από τη βασική έκθεση (σε βήματα του 1/3 stop) και η μηχανή αναλαμβάνει να κάνει αντί για μία τρεις ή πέντε λήψεις του ίδιου καρέ.
Databack Προαιρετικό εξάρτημα. Πρόσθετη πλάτη που αντικαθιστά την κανονική και προσφέρει: καταγραφή ώρας και ημερομηνίας, intervalome-intervalometerter και στις πολύ σύγχρονες παραλλαγές ορισμένες δυνατότητες προγραμματισμού.
ISO (International Standards Organisation) Πρότυπο του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης που έχει γίνει καθολικά αποδεκτό από τη φωτογραφική βιομηχανία για τη μέτρηση της ευαισθησίας των φιλμ.
JCII (Japan Camera Industry Inspection) Τα αρχικά που βρίσκουμε πάνω στο γνωστό αυτοκόλλητο κάθε γιαπωνέζικης μηχανής. Πρόκειται για ανεξάρτητο οργανισμό στον οποίο συμμετέχουν όλοι οι γιαπωνέζοι κατασκευαστές και εξασφαλίζει τον ποιοτικό έλεγχο της παραγωγής.
Motordrive Πρόσθετο εξάρτημα οδήγησης της μηχανής όπου την προώθηση αναλαμβάνει ισχυρό μοτέρ με ταχύτητες μεγαλύτερες από 3 καρέ ανά δευτερόλεπτο. (3fps). θεωρείται εξάρτημα που αφορά περισσότερο τους επαγγελματίες και όσους ασχολούνται με τη φωτογραφία κίνησης και δράσης.
Ανίχνευση φάσης(Phase detection) Η αρχή στην οποία στηρίζονται τα παθητικά συστήματα Autofocus στις ρεφλέξ 35mm.To είδωλο χωρίζεται στα δύο και αναλύεται από μια σειρά αισθητήρων. Όταν ισαπέχουν το αντικείμενο μας είναι “εντός φάσεως” και όσον αφορά εμάς το σύστημα έχει εστιάσει σωστά.
Αντιστάθμιση κόντρα φωτισμού (Backlight compensation) Λειτουργία συνήθως αυτόματη που διορθώνει την έκθεση δίνοντας 1.5 ή 2 stop παραπάνω, όταν το φωτόμετρο ανιχνεύει ότι το αντικείμενο είναι οπισθοφωτισμένο. Κλασικό παράδειγμα: λήψη πορτραίτου με φόντο τον ουρανό.
Αυτόματη Έκθεση (Autoexposure) Η μηχανή επιλέγει ταχύτητες ή διαφράγματα ή και τα δύο. Περιλαμβάνει την προγραμματισμένη έκθεση και την προτεραιότητα διαφράγματος ή ταχύτητας. Είναι το αντίθετο της χειροκίνητης (manual) έκθεσης όπου ο φωτογράφος φροντίζει μόνος του για όλες τις ρυθμίσεις.
Αυτόματη επανατύλιξη φιλμ(Auto rewind) Η μηχανή με ένα αισθητήρα ροπής πληροφορείται ότι το φιλμ τελείωσε και το ξανατυλίγει στην κασέτα. Στην ημιαυτόματη έκδοση του η λειτουργία αυτή απαντά σε πολλές ρεφλέξ και σημαίνει ότι ο χρήστης πρέπει να πατήσει κάποιο κουμπί καί ο αυτοματισμός να αναλάβει τα περαιτέρω.
Αυτόματη εστίαση (Autofocus) Διακρίνουμε την ενεργή αυτόματη εστίαση με υπέρυθρες (που εφαρμόζεται στις compact) και την παθητική με σύστημα ανίχνευσης φάσης (στις ρεφλέξ).
Βάθος πεδίου(Depth of field) Η απόσταση εμπρός και πίσω από το σημείο ακριβούς εστίασης μέσα στην οποία το είδωλο διατηρεί ικανοποιητική ευκρίνεια. Εξαρτάται από α. την εστιακή απόσταση του φακού (είναι πολύ μεγάλο στους ευρυγώνιους και περιορισμένο στους τηλεφακούς) και θ. το διάφραγμα (είναι μεγάλο με κλειστό διάφραγμα ενώ μειώνεται όσο το ανοίγουμε).
Βοήθημα εστίασης (Focus aid) Οποιοδήποτε τέχνασμα χρησιμοποιείται για την επιβεβαίωση της σωστής εστίασης. Συνήθως είναι τηλέμετρα σπαστού ειδώλου (split image rangefinders), μικροπρισματικοί δακτύλιοι (microprisms), μεγεθυντικοί φακοί στο μεσαίο φόρμα κλπ.
Βοήθημα εστίασης στο σκοτάδι(AF Illuminator) Δέσμη υπερύθρων που χρησιμοποιούν τα AF φλας και ορισμένες AF ρεφλέξ προκειμένου να εστιάσουν με πολύ χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Το σύστημα μετράει το χρόνο ανάκλασης της δέσμης και υπολογίζει την απόσταση από το αντικείμενο. Έχει μέτρια εμβέλεια μέχρι 10 περίπου μέτρα.
Διαμέσου φακού ΤTL (through the lens) Η φωτομέτρηση με τη μέθοδο αυτή έχει επικρατήσει πλήρως. Τα αισθητήρια του ενσωματωμένου φωτόμετρου “διαβάζουν” το φως που μόλις έχει περάσει από το φακό. Έτσι πραγματοποιείται αυτόματα ο υπολογισμός συντελεστή διόρθωσης για φίλτρα, προσθήκη ειδικών εξαρτημάτων όπως φυσούνες ή δακτυλίδια προέκτασης κλπ.
Διάφραγμα (Aperture) Μηχανισμός με επάλληλα πτερύγια εντός του φακού που μπορεί να αυξομειώνει το μεταδιδόμενο μέσω του φακού φως. Οι ρυθμίσεις γίνονται είτε από το ειδικό δακτυλίδι πάνω στο φακό είτε από το σώμα στις πιο μοντέρνες μηχανές. Ο αριθμός f/ του διαφράγματος είναι το πηλίκο της εστιακής απόστασης του φακού διαιρούμενης με τη διάμετρο του ανοίγματος. Μαζί με την ταχύτητα καθορίζουν την έκθεση.
Έκθεση (Exposure) Το μέτρο της έκθεσης είναι το γινόμενο της έντασης του φωτός που φθάνει και ευαισθητοποιεί το φιλμ επί το χρόνο. Το φωτογραφικό φιλμ και το χαρτί εκτίθενται με αυτές τις δύο αλληλένδετες παραμέτρους στο φως. Σε συνάρτηση με την ευαισθησία του υλικού καθορίζεται και η επιτυχία της έκθεσης αν δηλαδή είναι σωστά εκτεθειμένο από πυκνομετρική άποψη.
Ενδείξεις με φωτοεκπέμπουσες διόδους LED (Light emitting diode) Χρησιμοποιούνται στα σκόπευτρα. Επειδή είναι σχετικά σπάταλες σε ηλεκτρική ενέργεια (καταναλίσκουν γρήγορα την μπαταρία) τείνουν να αντικατασταθούν ολοκληρωτικά από τις πολύ οικονομικές, ενεργειακά, διόδους υγρών κρυστάλλων LCD.
Εστιακή απόσταση (Focal Length) Μέγεθος που καθορίζει ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του φακού. Είναι η απόσταση από το οπτικό κέντρο του φακού ως το επίπεδο του φιλμ.
Ευαισθησία φιλμ κατά ISO, ASA κλπ Το μέτρο του πόσο “γρήγορα” αντιδρά το φιλμ στην έκθεση στο φως, πάντα σε σχέση με τα ορισμένα βιομηχανικά πρότυπα. Π.χ. το φιλμ ISO 200 έχει διπλάσια ευαισθησία από το αντίστοιχο ISO 100 διότι αρκείται σε επίπεδο φωτισμού κατά ένα stop χαμηλότερο για το ίδιο αποτέλεσμα.
Θαμπόγυαλο(Viewing Screen) Κατεργασμένη γυάλινη επιφάνεια όπου σχηματίζεται το (ανεστραμμένο) είδωλο και εστιάζουμε. Στις ακριβές ρεφλέξ 35mm τα θαμπόγυαλα είναι εναλλακτά.
Καρέ το δευτερόλεπτο Fps Χαρακτηριστικό που αναφέρεται στην ταχύτητα του winder ή motordrive. Να σημειωθεί ότι η τιμή που δίνει ο κατασκευαστής αφορά συνήθως λειτουργία σε γρήγορη ταχύτητα1/500 ή 1/1000 sec.
Κεντρικά ζυγισμένη φωτομέτρηση (Centre weighted metering) Η πιο διαδεδομένη μέθοδος φωτομέτρησης που συναντάμε σε όλες σχεδόν τις SLR 35mm.To αισθητήριο του φωτόμετρου είναι καλιμπραρισμένο ώστε να λαμβάνει υπόψη του περισσότερο τα αντικείμενα στο κέντρο του καρέ και λιγότερο στην περιφέρεια.
Κλείδωμα αυτόματης Έκθεσης(Autoexposure Lock) Κουμπί που παγώνει μια φωτομέτρηση αδιάφορα αν ξανασυνθέσουμε το καρέ μας. Πολύ βολικό όταν το αντικείμενο μας έχει προβληματικό φως π.χ. πολύ κοντράστ: τότε παίρνουμε μια μέτρηση από αντικείμενο μεσαίου τόνου και ισοδύναμο επίπεδο φωτός, την “παγώνουμε” με το exposure lock και προχωράμε στη λήψη του αρχικού καρέ.
Κωδικοποίηση DX Σύστημα αυτόματης αναγνώρισης της ευαισθησίας του φιλμ. Πάνω στην κασέτα του φιλμ 35mm υπάρχουν ειδικές αγώγιμες γραμμογραφήσεις που τις διαβάζουν ηλεκτρικοί αισθητήρες μέσα στο σώμα της μηχανής.
Μερική φωτομέτρηση (Partial metering) Σύστημα με το οποίο το ενσωματωμένο φωτόμετρο μετρά αποκλειστικά μια περιοχή στο κέντρο του καρέ χωρίς να ασχολείται καθόλου με την υπόλοιπη επιφάνεια του. Είναι ένα είδος spot ευρείας περιοχής.
Μεταβλητό πρόγραμμα (Program shift) Παραμένει η προγραμματιζόμενη έκθεση αλλά ο χρήστης μπορεί να την επηρεάσει επιλέγοντας πιο γρήγορες ταχύτητες ή πιο κλειστά διαφράγματα. Σε ορισμένες SLR αυτό γίνεται αυτόματα ανάλογα με την εστιακή απόσταση του φακού. Δηλ. αν η μηχανή “αντιληφθεί” ότι έχει προσαρμοστεί τηλεφακός, μεταβάλλει το πρόγραμμα για γρηγορότερες ταχύτητες ώστε να αποφευχθεί το κούνημα (camera shake).
Μονοπτική ρεφλέξ SLR (Single Lens Reflex) Μηχανή 35mm με εναλλακτούς φακούς και προαιρετικά πρόσθετα αξεσουάρ όπως φλας, motor-drive κλπ. Χρησιμοποιεί ένα σύστημα με καθρέπτη, θαμπόγυαλο και πεντάπρισμα για την εστίαση του ειδώλου. Ο φωτοφράκτης είναι πάντα εστιακού επιπέδου (focal plane shutter).
Πάνελ ενδείξεων υγρών κρυστάλλων LCD (Liquid Crystal Display) Τείνει να υποκαταστήσει τελείως τα LED. Χρησιμοποιείται και στο σκόπευτρο και σαν ξεχωριστή οθόνη ενδείξεων δίπλα από το πεντάπρισμα.
Πεντάπρισμα (Pentaprism) Ειδικό πρίσμα που εφαρμόζεται πάνω από το θαμπόγυαλο, ώστε να βλέπουμε το είδωλο ορθό και όχι ανεστραμμένο
Πολυζωνική φωτομέτρηση (Multi pattern or multi segment metering) Η φωτομέτρηση όπου το καρέ χωρίζεται σε ζώνες (τμήματα) η συμμετοχή των οποίων στην τελική μέτρηση υπολογίζεται με κάποιον αλγόριθμο από τον κεντρικό μικροεπεξεργαστή. Έχει αξία στις περιπτώσεις που στο καρέ κάποια σημεία στην περιφέρεια είναι ανομοιόμορφα φωτισμένα και κινδυνεύουν να “ξεγελάσουν” την κεντρικά ζυγισμένη φωτομέτρησηη.
Προγραμματιζόμενη Έκθεση(Programmed autoexposure) Λειτουργία αυτόματης έκθεσης όπου και το διάφραγμα και η ταχύτητα τίθεται αυτόματα από τη μηχανή χωρίς επέμβαση του χρήστη. Προσφέρει μηδενικό έλεγχο ως προς τις παραμέτρους της έκθεσης αλλά μέγιστη ευελιξία και απλοποίηση της λήψης ιδιαίτερα αν βιαζόμαστε.
Προτεραιότητα διαφράγματος(Aperture Priority) Λειτουργία αυτόματης έκθεσης όπου ο φωτογράφος επιλέγει το διάφραγμα και η μηχανή αναλαμβάνει να ρυθμίσει την ταχύτητα ώστε να δώσει σωστή έκθεση ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού. Αποτελεί τον πιο διαδεδομένο και εύχρηστο τύπο αυτόματης έκθεσης με επαρκή έλεγχο των παραμέτρων της έκθεσης και μάλιστα του βάθους πεδίου.
Προτεραιότητα εστίασης (Focus priority) Αφορά τις μηχανές AF όταν το κλείστρο δεν ενεργοποιείται αν δεν έχει επιτευχθεί ικανοποιητική εστίαση.
Προτεραιότητα χρόνου (Shutter priority) Λειτουργία αυτόματης εστίασης όπου ο φωτογράφος επιλέγει την ταχύτητα και η μηχανή αναλαμβάνει να ρυθμίσει το διάφραγμα. Χρησιμεύει κυρίως στη φωτογραφία κίνησης, αγώνες, ρεπορτάζ κλπ.
Σκόπευτρο (Viewfinder) Η οπτική επαφή του φωτογράφου με τη μηχανή. Στο σκόπευτρο πραγματοποιείται η εστίαση του ειδώλου αλλά και η πληροφόρηση του χρήστη για τις λειτουργίες της μηχανής και τη φωτομέτρηση.
Σκόπευτρο υψηλής θέσης (High eyepoint viewfinder) Σχεδίαση σκοπεύτρου στην οποία επιτυγχάνεται να είναι ορατό το θαμπόγυαλο με το μάτι λίγο μακρύτερα απ’ ότι στα συνηθισμένα σκόπευτρα. Διευκολύνει πολύ τους διοπτροφόρους φωτογράφους.
Στοιχείο CCD (Charge coupled device) Τύπος αισθητήρα που χρησιμοποιείται στις ρεφλέξ αυτόματης εστίασης. Ανιχνεύει την απόσταση με βάση τη διαφορά κοντράστ.
Συγχρονισμός δεύτερης κουρτίνας(Second curtain sync) To αντικείμενο φωτίζεται από το περιβαλλοντικό φως αφήνοντας φωτεινά ίχνη (light trails) κατά τους παρατεταμένους χρόνους έκθεσης και το φλας συγχρονίζει με βάση το κλείσιμο της δεύτερης κουρτίνας.
Συγχρονισμός φλας μικρών ταχυτήτων(Slow sync) Τεχνική με την οποία συγχρονίζουμε το φλας σε ταχύτητα αργότερη από τη βασική ταχύτητα συγχρονισμού (Χ). Συνήθως εφαρμόζεται όταν ο περιβαλλοντικός φωτισμός είναι χαμηλός και θέλουμε να “γράψει” και το φόντο μαζί μέ το βασικό μας αντικείμενο που φωτίζεται απο τό φλας.
Συνεχής Αυτόματη εστίαση(Continuous autofocus ή servo AF mode) H αυτόματη εστίαση δουλεύει συνεχώς αλλά το κλείστρο μπορεί να ενεργοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή.
Τ, Time Ρύθμιση όπου ο φωτοφράκτης κρατιέται ανοικτός μεταξύ δύο διαδοχικών πατημάτων του κλείστρου. Οι παλιοί φωτογράφοι ισχυρίζονταν ότι ήταν πιο εύχρηστη από τη θέση Β που έχει επικρατήσει σήμερα.
Ταχύτητα συγχρονισμού φλας (Χ sync) Η πιο γρήγορη ταχύτητα στην οποία μπορεί να συγχρονιστεί το φλας με τον φωτοφράκτη. Εξαρτάται από τον τύπο και τη μάζα του φωτοφράκτη. Σημ. Μέγιστη τιμή που έχει επιτευχθεί σε φωτοφράκτη εστιακού επιπέδου είναι 1/250 sec. και προκύπτει με τη χρήση ειδικών κραμάτων τιτανίου και άλλων υπερελαφρών ανθεκτικών μετάλλων στο υλικό κατασκευής των ριντώ. Στο μεσαίο φόρμα η μέγιστη ταχύτητα συγχρονισμού είναι 1/60 sec λόγω περιορισμών από την αδράνεια της μάζας των ριντώ. Αντίθετα, οι εντός φακού φωτοφράκτες τύπου μεταλλικών πτερυγίων (leaf shutter) τους οποίους συναντάμε στο μεσαίο και μεγάλο φορμά — συγχρονίζουν σε όλες τις ταχύτητες.
Τιμή Έκθεσης EV (Exposure value) Καθαρός αριθμός που προσδιορίζει ορισμένο επίπεδο φωτεινότητας. Π.χ. EV 10 για φιλμ ευαισθησίας IS0100 αντιστοιχεί σε ισοδύναμους συνδυασμούς ταχύτητας / διαφράγματος 1/15 sec με f/8 ή 1/30 sec με f/5.6 ή 1/60 sec με f/8 κλπ.
Υπερέκθεση (Overexposure) Όταν η ποσότητα του φωτός που τελικά επηρεάζει την εμουλσιόν του φιλμ είναι περισσότερη από τη βέλτιστη έκθεση σύμφωνα με τις συνθήκες φωτισμού. Μπορεί να συμβεί αν χρησιμοποιήσουμε είτε πιο ανοικτό διάφραγμα είτε πιο αργή ταχύτητα από το κανονικό. Ελαφρά υπερέκθεση κατά 1/2 stop ευνοεί τα έγχρωμα αρνητικά.
Φλας dedicated Σύστημα ελέγχου ορισμένων ή όλων των λειτουργιών του φλας μέσω του σώματος της φωτογραφικής μηχανής. Στη βασική του μορφή αναλαμβάνει αυτόματα να συγχρονίσει το φλας και να μεταφέρει ορισμένες ενδείξεις για τη φόρτιση και την επιτυχή έκθεση στο σκόπευτρο. Στα προηγμένα φλας TTL dedicated, η φλασομέτρηση γίνεται μέσω φακού από ειδικό φωτοκύτταρο ανακλώμενης λάμψης. Όταν ο αισθητήρας αντιληφθεί ότι η ένταση της λάμψης είναι επαρκής για την έκθεση, τότε δίνει εντολή σε πραγματικό χρόνο (εκατομμυριοστά του δευτερόλεπτο.) να διακοπεί η λάμψη. Επίσης, με το TTL φλας μπορούμε να δουλεύουμε σε αυτοματισμό προτεραιότητας διαφράγματος ή πρόγραμμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου